Porównanie spalin diesla ze sprawnym DPF i wyciętym DPF

Porównanie samochodu z sprawnym filtrem DPF oraz samochodu z wyciętym filtrem DPF

W poprzednim artykule przedstawiliśmy skład spalin samochodów z usuniętymi filtrami DPF/FAP oraz opisaliśmy, jak poważne zagrożenia niesie ten proceder dla naszego zdrowia.

Dzisiaj dowiesz się, w jak wielkiej skali zatruwają nas samochody z usuniętymi filtrami cząstek stałych, w porównaniu do samochodów, które takie filtry posiadają.

Dla przypomnienia, przedstawiamy poniżej listę substancji wydzielanych ze spalinami przez rurę wydechową samochodu z usuniętym filtrem DPF/FAP:

  • Węglowodory HC,
  • Tlenek siarki,
  • Siarczany,
  • Tlenek węgla,
  • Tlenek azotu,
  • Metale ciężkie,
  • PM 10 i PM 2,5.

Związki te pozostają w bezpośrednim zagrożeniu dla zdrowia i życia ludzi, a według badań szacuje się, że odpowiadają one w ponad 60% za ryzyko występowania zachorowalności na raka oraz inne choroby cywilizacyjne.

Badania przeprowadzone przez naukowców w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji w Warszawie wykazały, jak bardzo szkodliwe substancje wydziela silnik diesla bez filtra DPF w porównaniu do substancji wydzielanych przez ten sam silnik, z zastosowaniem filtra cząstek stałych.

Przedstawione poniżej wyniki badań opracowano na podstawie analizy spalin Fiata Pandy wyposażonej w silnik diesla 1.3 MultiJet.

Stwierdzono jednoznacznie, że filtr cząstek stałych zdecydowanie zmniejsza emisję toksycznych substancji wydzielanych w procesie spalania oleju napędowego do atmosfery, a konkretnie powoduje:

  • Dwukrotne zmniejszenie emisji tlenku azotu,
  • Czterokrotne zmniejszenie emisji wodorowęglanu HC,
  • Ośmiokrotne zmniejszenie emisji tlenku węgla,
  • Oraz aż dziesięciokrotne zmniejszenie emisji cząstek stałych PM10 i PM2,5.

Ponadto wykazano, że filtr DPF eliminuje poziom toksycznych węglowodorów do zera (w jego skłąd wchodzą m.in. formaldehyd i acetylaldehyd – substancje silnie rakotwórcze) oraz zauważono znaczną redukcję, bo aż w 90-99 proc. policyklicznych węglowodorów aromatycznych (również zakwalifikowanych jako substancje silnie rakotwórcze).   

Cząstki stałe PM są głównym składnikiem smogu. Samochód z usuniętym filtrem cząstek stałych emituje ich aż dziesięć razy więcej niż samochód wyposażony w DPF/FAP.

Oznacza to, że jeden samochód z wyciętym filtrem cząstek stałych emituje do atmosfery tyle substancji szkodliwych dla naszego zdrowia, co dziesięć samochodów wyposażonych w taki filtr.

Jak widać, skala zatruwania środowiska naturalnego, w którym żyjemy jest ogromna i z całą pewnością można stwierdzić, że jeżeli proceder usuwania filtrów cząstek stałych będzie w dalszym ciągu narastał, to niedługo nie będziemy mieli czym oddychać. A konsekwencje tego haniebnego procederu zaprowadzą nas wszystkich wprost do… trumny.